Next Level Learning
Hogeschool van Amsterdam
Beoordeel deze stelling in de De kwaliteitscan
Deze stelling is beoordeeld met Ik wil hier aandacht aan besteden Geen aandachtspunt op dit moment
Activeren
feedback rubrics

Ik zorg dat studenten geregeld terugkoppeling krijgen op hun leerproducten, leerproces en competentieontwikkeling.

De studenten formatieve toetsjes laten maken is een uitstekende manier voor hen om de lesstof te verwerken en hun eigen voortgang te monitoren. Ook kun je als docent deze informatie gebruiken om keuzes te maken in waar je dieper op in gaat of waar je sneller doorheen kunt gaan.

Rubrics en geschreven of opgenomen aantekeningen bij grotere opdrachten of projecten helpen de studenten om hun voortgang richting de leerdoelen beter te begrijpen. Daarbij kan je als docent deze informatie gebruiken om tussenstappen in te bouwen, of de volgende opdracht zo aan te passen dat die beter aansluit bij de behoefte van de studenten.

Als je audio of video gebruikt voor feedback, maakt dat de feedback meer betekenisvol en helpt dat je studenten om verbinding met jou als docent te krijgen. In het bijzonder in online vakken is dit behulpzaam om gemeenschapsgevoel te ontwikkelen.

Effectieve docentfeedback

in de DLO

Icoontjes van vormen feedback, namelijk gesproken, geschreven, opgenomen, groepsfeedback en audiofeedback

Varieer in feedbackvorm

De ene vorm van feedback zal de student meer aanspreken dan de ander. Probeer daarom eens te variëren in de feedbackvorm. Naast een cijfer en geschreven feedback is ook de inzet van een rubric steeds gebruikelijker. Daarnaast kan je je feedback verrijken door middel van audio of videofeedback. Deze opties zijn allemaal in te zetten via de ‘Insert Stuff’ knop in het feedbackveld in Brightspace!

Samen werken en delen

Risico's van docentfeedback

Feedback geven kan een van de krachtigste docentinterventies zijn die bijdraagt aan leren door de student. Wees je er wel van bewust dat feedback ook snel ineffectief is. Foutief geformuleerde feedback is namelijk aangetoond slecht voor het leren van de student.

Verwerk in je feedback in meer of minder mate de volgende aandachtspunten:

  • Waar werkt de student naartoe?
  • Waar is de student nu?
  • Hoe komt de student naar de gewenste situatie?

Daarnaast formuleer je de feedback idealiter SMART en gericht op het niveau van het proces en/of zelfregulatie.

Deel dit materiaal via de mail

Deze website gebruikt cookies.

Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om voorkeuren op te slaan. Je kunt meer lezen over het gebruik van deze cookies op deze pagina. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven op onze cookie verklaring.