Hogeschool van Amsterdam Next Level Learning
Beoordeel deze stelling in de De kwaliteitscan
Deze stelling is beoordeeld met Ik wil hier aandacht aan besteden Geen aandachtspunt op dit moment
Activeren
eigenaarschap portfolio studentsturing

Ik heb de course zo opgezet dat de student eigenaarschap neemt over het leren

Je betrekt je studenten bij de ontwikkeling van het vak. Geef studenten bijvoorbeeld de gelegenheid om mee te praten over de totstandkoming van de toetsing, of de gebruikte criteria. Daarnaast kun je studenten verschillende rollen geven binnen het vak, en dit eventueel afwisselen. Zo maak je studenten tegelijkertijd verantwoordelijk voor een deel van het proces (in de DLO).

Je gebruikt badges, awards en certificaten om studenten te motiveren, en hen te informeren over hun ontwikkeling (naast de feedback). Voor de studentontwikkeling in de hele studieloopbaan zet de opleiding een digitaal portfolio in.

 

Toepassing

In de DLO

Overleggen

Bespreek binnen het opleidingsteam

Met het opleidingsteam bespreek je hoe je het aantal lagere-orde-kennistoetsen, gebaseerd op basaal begrip of geheugen, kunt reduceren. Daarvoor in de plaats kan de opleiding langere-termijn projecten laten uitvoeren, met meer gelegenheid voor feedback. Hierbij vraag je de studenten hun begrip te tonen van hogere-orde taken, zoals toepassen/creëren.

Assignment folder

Toepassing Portfolio

De student bewijst zijn ontwikkeling met een portfolio, opgebouwd in de loop van de opleiding. Een portfolio toont de groei en het leerpad van de student, en leidt tot verhoogd eigenaarschap van het leerproces.

Bespreek met het ICTO-team binnen jouw faculteit wat hier de mogelijkheden zijn.

Icoon Context

Verdeel rollen en verantwoordelijkheid

Via Brightspace vinden verschillende activiteiten plaats. Je kunt studenten verantwoordelijk maken voor de verschillende onderdelen:

  • Studenten krijgen de rol als ‘forumbeheerder’ en lezen/beantwoorden vragen van medestudenten. Alleen deze student mag vragen doorspelen naar de docent.
  • Studenten worden medeverantwoordelijk voor de indeling op Brightspace. Vooral voor toekomstige docenten/trainers/kennisdelers is dit een manier om studenten te stimuleren.
  • Studenten krijgen rollen tijdens (virtuele) contactmomenten, zoals moderator, tijdbewaker, energizer of samenvatter. Wissel deze rollen ook af, zodat iedereen een keer aan de beurt komt.
  • etc.
Deel dit materiaal via de mail

Deze website gebruikt cookies.

Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om voorkeuren op te slaan. Je kunt meer lezen over het gebruik van deze cookies op deze pagina. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven op onze cookie verklaring.