Hogeschool van Amsterdam Next Level Learning
Beoordeel deze stelling in de De kwaliteitscan
Deze stelling is beoordeeld met Ik wil hier aandacht aan besteden Geen aandachtspunt op dit moment
Evalueren
feedback Teacher feedback

Ik geef studenten doorlopend feedback. Hierbij leg ik een relatie tussen wat ze maken/doen en de leerdoelen.

Teacher feedback is feedback van een docent aan een of meerdere studenten. In traditioneel onderwijs vindt deze vorm van feedback plaats na een toetsmoment en wordt deze begeleid met een summatief oordeel (onvoldoende/voldoende of een cijfer). Deze vorm van feedback heeft een beperkte invloed op het leren van de student en biedt weinig ruimte voor de student om de prestaties tussentijds bij te sturen. Wanneer feedback op leren goed wordt toegepast heeft dit een overall effect van 0.75 op leren; dit maakt feedback een zeer krachtig middel in het repertoire van de docent (Hattie & Timperley, 2007).

Hieronder vind je een aantal tips om Teacher feedback te verduurzamen en deze te richten op verdiepend leren door de student.

Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research77(1), 81-112.

Tips & tricks Teacher feedback

Tussentijdse feedback in de DLO

Overweeg eens een formatief feedbackmoment binnen een al bestaande opdracht. Probeer een tussentijds feedbackmoment in de opdracht te verwerken. Dit kan online via Brightspace Assignment of in het discussieforum. Je zou feedback kunnen geven over een specifiek onderdeel van een opdracht, zoals de vraagstelling van een essay.

Zorg ervoor dat je feedback op verschillende (informatierijke) manieren deelt zodat studenten hier sneller betekenis aan kunnen geven.

Icoontjes van vormen feedback, namelijk gesproken, geschreven, opgenomen, groepsfeedback en audiofeedback

Duurzame feedback

Geef niet enkel feedback met de (kortetermijn)leerdoelen in je achterhoofd, maar betrek ook langetermijndoelen in je feedback. Denk daarbij aan feedback op de vaardigheid om kritisch na te denken, verbanden te leggen en het reguleren van het eigen werk; nu en in de toekomst (Sluijsmans & Segers, 2018).

Probeer bij het geven van feedback rekening te houden met de student als autonoom professional: uiteindelijk moet de student beschikken over competenties waarmee ze hun leerproces zelf kunnen reguleren.

Op deze manier maak je je feedback niet enkel relevant voor de huidige opdracht, maar verduurzaam je ook door rekening te houden met de professional van de toekomst.

Sluijsmans, D., & Segers, M. (2018). Toetsrevolutie. Naar een feedbackcultuur in het hoger onderwijs.

Verdrietige en blije smiley

Verdiepende feedback

Teacher feedback tijdens online peer feedback kan ervoor zorgen dat de student minder verdiepend leert (Filius, 2019). Dit komt omdat studenten de feedback van docenten sneller voor waar aannemen.

Zorg er daarom voor dat de feedback ruimte overlaat voor de student om:

  • de feedback actief te verwerken met behulp van verschillende bronnen;
  • de gegeven feedback te verbinden aan onder-/achterliggende structuren en thema’s;
  • (kritische) vragen tijdens het proces te stellen.

Filius, R. M. (2019). Peer feedback to promote deep learning in online education: Unraveling the process (Doctoral dissertation, Utrecht University).

Sluijsmans, D., & Segers, M. (2018). Toetsrevolutie. Naar een feedbackcultuur in het hoger onderwijs.

Deel dit materiaal via de mail

Deze website gebruikt cookies.

Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om voorkeuren op te slaan. Je kunt meer lezen over het gebruik van deze cookies op deze pagina. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven op onze cookie verklaring.