Next Level Learning
Hogeschool van Amsterdam

Wat is de kwaliteitscan?

In deze website kan je als docent op een snelle en efficiënte manier aan de hand van stellingen reflecteren op je digitale onderwijs. Het platform heet Next Level Learning. De Kwaliteitscan is de functionaliteit om de stellingen te beoordelen. De stellingen waarbij je hebt aangeklikt dat je er iets mee wilt doen vind je terug onder Jouw aandachtspunten.

Eerst iets over de Digitale LeerOmgeving

In 2019-2020 is de HvA gestart met de Digitale LeerOmgeving (DLO), met Brightspace in het hart en andere leermiddelen eromheen. Bij de start was de aandacht erg gericht op het vullen van de omgeving (de courses) met de informatie die je al had. Niet overal, maar op veel plekken vond je de informatie die eerst in de mijnhva-studiedelen stond nu terug in de DLO.

De HvA echter wil meer bereiken, namelijk het onderwijs continu verbeteren. Het verbeteren van het onderwijs is mensenwerk: opleidingen en docententeams zullen dit moeten gaan doen. De Digitale Leeromgeving biedt een rijke set aan gereedschappen die hierbij zeer welkom zullen zijn.

En waarvoor is dan Next Level Learning?

We snappen dat het niet mogelijk is om je onderwijs in een keer perfect te krijgen. Sterker nog, het zal nooit perfect worden. Waar we wel aan willen werken is de attitude te willen professionaliseren, om jezelf (als persoon, maar vooral ook samen, als team of instelling) te willen verbeteren. Elk jaar een beetje.

Vandaar deze stellingen: het zijn allemaal punten die kunnen leiden tot het verbeteren van je onderwijs. Neem een vak of course in gedachten en klik door de kwaliteitscan heen. Niet elke stelling zal toepasbaar zijn op elk vorm van onderwijs; klik dan gewoon op de geen-aandacht-knop. Aan het einde houd je een setje aan punten waar jij nu aandacht aan wilt geven. Bij elke stelling zitten wel wat goede voorbeelden of handvatten hoe je kunt beginnen. Daarnaast is het vooral zaak om hiermee te overleggen met je opleidingsteam of je facultaire icto-team, om er een concrete vorm aan te geven.

De ontstaansgeschiedenis

Het ICTO-team van de Faculteit Onderwijs en Opvoeding (icto-FOO) was al aan het denken over hoe je nu kunt werken aan een continue verbetering en groei van de courses, met de nadruk op de didactische kant. Op de Brightspaceconferentie Fusion in 2019 hoorde Jan-Willem dat meerdere instellingen met deze vraagstelling bezig zijn, en werken aan de hand van rubrics voor continuous improvement.

Met dit idee in het achterhoofd hebben we ons team samengesteld en de DLO-innovatiepartners bereid gevonden als sponsor/opdrachtgever te fungeren.

We wilden voorkomen verstrikt te raken in het summatieve imago dat kleeft aan een rubric, en het idee dat de courses beoordeeld moeten worden. Nee, we wilden de docent een handvat bieden om vorm te geven aan zijn wens om elk jaar voort te bouwen op wat zij al bereikt had, en het weer een tikje beter te doen. Vandaar een scan met tips.

Het Next Level Learning-team

Wij zijn

  • Jan-Willem Doornenbal (icto-FOO)
  • Joost Noordeloos (icto-FBSV en DLO innovatiepartner)
  • Kristin Webb (lerarenopleider bij FOO en DLO innovatiepartner)
  • Peter Dekker (HvA Academie en DLO innovatiepartner)

We danken

  • Aart Schouten (opdrachtgever namens DLO innovatiepartners)
  • Lifely (realisatie website en kwaliteitscan)

Bijdragen en contact

We zijn blij met feedback op Next Level Learning, en vooral met suggesties voor goede voorbeelden, slimme stappen en informatieve links.

Geef je tips vooral aan ons door, graag onder vermelding van de pagina-URL waar het bij hoort.

Reacties naar dloinnovatiepartners@hva.nl.

Deze website gebruikt cookies.

Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om voorkeuren op te slaan. Je kunt meer lezen over het gebruik van deze cookies op deze pagina. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven op onze cookie verklaring.