Hogeschool van Amsterdam Next Level Learning
Beoordeel deze stelling in de De kwaliteitscan
Deze stelling is beoordeeld met Ik wil hier aandacht aan besteden Geen aandachtspunt op dit moment
Activeren
groepen verbinding

Ik maak elk semester voor elke groep tijd vrij voor het creeren van een gemeenschapsgevoel en het opbouwen van een verstandhouding met mij en onderling.

Houd de volgende overkoepelende ideeën in gedachten als je nadenkt over wat je met je studenten moet doen.

  1. Wees consequent.
  2. Wees jezelf en toon interesse in de ervaring van de studenten.
  3. Geef studenten de mogelijkheid om samen te werken met duidelijke richtlijnen.

Hoewel het waar is dat we allemaal de tijdsdruk voelen bij het online geven van lessen, loont het de moeite om een ​​deel van die tijd aan het begin van het semester en later tijdens de cursus te gebruiken voor meer sociale groepsactiviteiten, die uiteindelijk zullen leiden tot meer deelname en betrokkenheid. Neem bv. aan het begin van het semester de tijd om de studenten te leren kennen en hen elkaar te laten leren kennen, terwijl je ze ook kennis laat maken met de samenwerkingshulpmiddelen waarmee je in de cursus zult werken. Als je bijvoorbeeld het discussieforum gaat gebruiken, kun je de eerste week de opdracht geven om een ​​regel te posten over waar de studenten het meest naar uitkijken in de klas. Of laat ze een afbeelding of meme (met een beschrijving) posten die hun vooruitzichten beschrijft. Vraag ze ook om een ​​paar klasgenoten te reageren. Let er wel op dat je tijdens de volgende les naar deze berichten verwijst door erop te reageren of door enkele ideeën in de les te integreren. Dan weten ze dat ze gezien worden!. Houd tijdens de lessen dingen interessant door activiteiten op te nemen waarmee studenten met jou, en onderling, kunnen communiceren. Bouw interactie in! Verwerk bijvoorbeeld, naast groepswerk en kleine groepsdiscussies, een 5 minuten durende energizer waarmee studenten weer in beweging komen, liefst op een sociale manier. Om studenten bijvoorbeeld in beweging te krijgen, kun je de studenten uitdagen om als eerste weer op het scherm te verschijnen met hun zonnebril of een ander symbool van vakantie. Om dingen interessant te houden en een gevoel van eigenaarschap te creëren, kun je studenten vragen om zelf deze energizers, bij toerbeurt, te bedenken en uit te voeren.

Ideeën:

  1. Begin de klas met een gekke quiz over een relevant onderwerp. Vraag studenten voorspellingen te doen over een sportwedstrijd of tv-programma of laat leerlingen hun favoriete lockdown-activiteiten beoordelen. Door studenten aan de slag te laten gaan met de tools die je in de klas gaat gebruiken, verlaag je de drempel om later via dat platform te communiceren.
  2. Word persoonlijk. Deel je ervaring en leer meer over je studenten. Wat gaat er goed en welke uitdagingen deel jezelf? Wees (te) vroeg aanwezig in de online les en verwelkom iedereen. Blijf ook naderhand hangen en wees beschikbaar voor vragen. Vraag je studenten ook regelmatig om feedback. Wat kun jij doen en wat kunnen zij doen om de cursus zo goed mogelijk voor hen te laten werken?
  3. Zet een positieve toon voor groepswerk. Geef groepsleden duidelijke rollen en stel duidelijke verwachtingen voor de leeractiviteiten, maar werk op een leuke manier. Bedenk bijvoorbeeld een aantal leuke criteria om de rollen te verdelen. Bijvoorbeeld, de student die het verst van de instelling woont is de facilitator van een groepsopdracht.

Het creëren van een gevoel van verbinding of samenhang in de klas is vooral belangrijk in de online omgeving, waar het voor studenten gemakkelijk kan zijn om zich achter een scherm te verbergen. Door korte en eenvoudige sociale activiteiten kun je je studenten betrekken bij de les en hun deelname vergroten, terwijl je meteen een positieve toon zet voor de les, en de verwachtingen van jezelf communiceert.

Deel dit materiaal via de mail

Deze website gebruikt cookies.

Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om voorkeuren op te slaan. Je kunt meer lezen over het gebruik van deze cookies op deze pagina. Door op ‘Accepteren en doorgaan’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven op onze cookie verklaring.